بستن

زوم شورای ترافیک روی مسکن مهر

هفت‌برکه – گریشنا: مشکلات ترافیکی محدوده مسکن مهر و بلوار شهدا مهمترین موضوع جلسه شورای ترافیک شهرستان گراش بود.

به گزارش گریشنا نخستین جلسه شورای ترافیک در سال ۱۳۹۹ صبح شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در سالن اجتماعات فرمانداری گراش برگزار شد. این جلسه به ریاست فرودی فرماندار گراش و حضور اعضای شورا برگزار شد. 

فرودی فرماندار گراش در این جلسه گفت: «مصوبات شورای ترافیک الزام قانونی دارد و دارای پیامد‌های قضایی است. مثلا اگر مصوب شد یک دوربرگردان بسته شود اما بسته نشود و بعد تصادفی رخ دهد، شهرداری مسئولیت قانونی دارد.»

بسته شدن یک تقاطع دیگر در بلوار شهدا

مهمترین مصوبه شورای ترافیک بسته شدن تقاطع خیابان عاشورا با بلوار شهدا بود. مهندس جعفری دبیر شورای ترافیک گراش گفت: «سال گذشته مصوب شد که طرح ترافیکی بلوار شهدا از طرف شهرداری تهیه شود تا زمان نهایی شدن این طرح، بریدگی بلوار شهدا روبه‌روی خیابان عاشورا موقتا بسته خواهد شد.»

البته بسته شدن این تقاطع مخالفانی نیز در جلسه داشت. محسنی رییس هلال احمر گراش گفت: «با بسته شدن این تقاطع افرادی که می‌خواهند از میدان شهید بهشتی وارد هلال‌احمر و بلوار شیدا بشوند باید ۲ کیلومتر مسیر را طی کنند.» 

عظیمی نماینده اصناف به شلوغی غروب پنجشنبه اشاره کرد و پیش‌نهاد که دوبرگردان روبه‌روی دانشگاه آزاد مجددا باز شود. رنجبر رییس پلیس راهور گراش گفت: «این دور برگردان در پیچ قرار دادن و به دلیل نداشتن دید کافی نمی‌توان در این محل دوربرگردان داشت.»

فرمانداری گراش با اشاره به مشکلات در طراحی دوربرگردان‌های شهر گفت: «بریدگی‌های ما متاسفانه فنی نیست و باید در زمان اجرای بریدگی‌ها استانداردهای ترافیکی رعایت شود. در دور برگردان‌های آینده باید این مسائل دیده شود.»

زمانی معاون عمرانی فرماندار گراش بستن برخی از بریدگی‌های بلوارها را ناگزیر دانست: «من شهروند اگر ۵۰۰ متر یا یک کیلومتر مسیر بروم و دور بزنم ولی سلامت داشته باشیم بهتر است.»

مهندس محمدکاظم جعفری دبیر شورای ترافیک نیز گفت: «مهمترین موضوع در بحث ترافیک بحث ایمنی است.»

در نهایت با تصمیم شورای ترافیک این تقاطع خطرساز بسته شد و بررسی طرح شهرداری برای محل دوربرگردان‌های بلوار شهدا به کمیته فنی شورای ترافیک محول شد.

روشنایی خیابان عاشورا: شهرداری یا اداره برق؟

خیابان تازه تاسیس عاشورا به ورودی اصلی مسکن مهر و مسکن خود مالکی تبدیل شده است. اما تاریکی این بلوار در شب‌ها خطرساز است. 

مولایی نماینده شهرداری در جلسه در مورد تامین روشنایی این بلوار گفت:‌ «نامه برای تامین روشنایی بلوار به اداره برق ارسال شده و منتظر اقدام این اداره هستیم.»

مهندس فانی رییس اداره برق گراش در مورد روشنایی خیابان عاشورا و کربلا گفت: «روشنایی خیابان‌های جدید با مشارکت شهرداری انجام می‌شود چون در مورد خیابان کربلا شهرداری خلف وعده کرده است برای پروژه جدید پیمانکار کار را شروع نکرده است. در خیابان کربلا کار با هماهنگی شورا انجام شده است اما شهرداری هزینه پیمانکار را پرداخت نکرده است. برای خیابان عاشورا ما طرح را آماده کرده‌ایم و منتظر مشارکت و قرارداد شهرداری هستیم.»

در مورد تامین‌کننده روشنایی معابر همواره بین شهرداری‌ها  و ادارات برق اختلاف بوده است. فرماندار گراش گفت: «روشنایی معابر هم وظیفه شهرداری و هم اداره برق است. تا یک هفته آینده با هماهنگی معاونت عمرانی فرمانداری تفاهم‌نامه بین شهرداری و اداره برق برای روشنایی خیابان عاشورا بسته شود.»

دسترسی‌های محلی به بلوارها بسته شود؟

موضوع دیگر جلسه شورای ترافیک ورود مستقیم از کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی به بلوارها بود. جعفری کارشناسی فنی فرمانداری گفت: «در محدوده شهرک پاسداران و خیابان مرصاد در طرح جامع دسترسی محلی بلوار شهدا وجود ندارد. اما شهرداری در طرح تفصیلی این دسترسی‌ها را ایجاد کرده است که در آینده می‌تواند مشکل‌زا شود و بخشی از مشکل بریدگی‌های بلوار شهدا به همین دلیل است.»

بانشی نماینده شهرداری در جلسه در مورد این مشکل گفت: «مساله در کمیسیون تایید شده است و دسترسی کوچه‌های این محدوده به بلوار شهدا بر اساس خواست شهروندان و نقشه‌های تفکیکی بوده است.»

جعفری به همین مشکل در خیابان عاشورا نیز اشاره کرد: «دسترسی‌های شرقی مسکن‌مهر به خیابان عاشورا که در آینده بلوار خواهد شد از طریق یک خیابان است. ولی در حال حاضر همه خیابان‌ها به بلوار عاشورا دسترسی دارند که احتمال وقوع حوادث را در این محدوده بالا می‌برد.»

اعضای جلسه نظرات مختلفی در مورد بسته شدن یا باز بودن این دسترسی‌ها داشتند ولی در نهایت در این موضوع جمع‌بندی نشد. البته نصب سرعت‌گیر در ورودی خودرویی مسکن مهر به خیابان عاشورا مصوب شد.

شترهای سرگردان ساماندهی شود

رهام سلیمانی رییس اداره راه و شهرسازی گراش گفت: «شترهای سرگردان در جاده با تابلوهای راهنمای جاده برخورد می‌کنند یا با کشیدن خود به آن‌ها باعث تخریب و یا افتادن تابلوها می‌شوند که هم به بیت‌المال خسارت وارد می‌کند و هم نبودن این تابلوهای ضروری از نظر ایمنی خطرناک است.»

خواجه‌پور مدیر سایت گریشنا گفت: «مساله حضور شترهای سرگردان در خیابان‌های شهر و جاده‌ها بارها از سوی شهروندان برای ما ارسال شده است اما مرجع رسیدگی به این موضوع مشخص نیست. سال گذشته نیز این شترها باعث انحراف یک بونکر در جاده گراش – اوز شدند.»

در نهایت با دستور فرماندار قرار شد ساماندهی شترها با هماهنگی بخشداری مرکزی و مدیریت جهادکشاورزی انجام شود و وضعیت مالکیت و مسئولیت شترها مشخص شود.

تاکید پلیس راهور بر کلاه ایمنی 

سروان رنجبر رییس اداره پلیس راهور گراش گفت: «از همه والدین رکابین موتورسیکلت تقاضا داریم نقش خودشان را در تشویق به استفاده از کلاه ایمنی ایفا کنند. در ۱۲ فروردین امسال یک بی‌احتیاطی باعث مرگ دو نفر از هم‌وطنان شد. لذا از همه مردم و راکبین موتورسیکلت تقاضا می‌کنیم برای حفظ جان خودشان از کلاه ایمنی استفاده کنند.»

رضایی رییس اداره آ.پ در مورد نقش آموزش و پرورش در استفاده از کلاه ایمنی گفت: «ما فقط در مدرسه می‌توانیم اعمال فشار کنیم و بیرون از مدرسه دانش‌آموزان در اختیار ما نیستند. ما مهرماه سال گذشته در این مورد اقدام کردیم و به نسبت فرهنگسازی مناسبی انجام شد. اما در حال حاضر دانش‌آموزان در اختیار ما نیستند. در این مورد راه‌اندازی یک پویش در فضای مجازی می‌تواند موثر باشد.»

فرهنگسازی و جریمه موتورسیکلت‌های متخلف دو پیش‌نهاد مطرح شده بود. اما برای جریمه مساله نبودن مرکز صدور گواهی‌نامه در گراش مطرح شد. 

فرماندار گراش در مورد گواهی‌نامه موتورسیکلت گفت: «هفته گذشته دیداری با سردار فرماندهی داشتم و ایشان موافقت کردند هفته آینده بازدید اول برای راه‌اندازی انجام شود.»

سروان رنجبر در مورد راه‌اندازی مرکز صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت گفت: «راه‌اندازی این مرکز در مرحله نهایی است. بازرسان از مرکز استان برای تاییدیه نهایی باید به گراش بیایند که به دلیل شیوع کرونا ماموریت‌های اداری لغو شده است.»

مرکز صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت با مسئولیت آقای پورشمسی در بلوار سعادت و نزدیکی مرکز جامع سلامت راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی سریع‌تر دوربین‌ها 

موضوعات دیگری نیز در جلسه دو ساعته شورای ترافیک مطرح شد. برای تعیین حوزه مسئولیت پلیس راهور و پلیس راه در زمان تصادفات قرار شد شهرداری گراش و شهرداری ارد محدوده خدماتی شهر را مشخص کنند.

فرماندار گراش با اشاره به مصوبه شورای تامین گفت: «دوربین‌های ترافیکی داخل شهر باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود به ویژه این که این دوربین‌ها می‌تواند در مسائل امنیتی مانند پیگیری سرقت‌ها نیز موثر باشد. این موضوع مصوبه شورای ترافیک و شورای تامین است و تخطی از آن جرم است.»

حسین متین دیگر نماینده شهرداری در جلسه گفت: «دوربین‌های داخل شهر راه‌اندازی شده است ولی هنوز دوربین‌ها تحویل شهرداری نشده است.»

موضوع آخر جلسه دستورالعمل ابلاغی از استانداری بود. بر اساس این دستورالعمل : «خودروهای صفر نباید در پارکینگ‌ها نگهداری شود و اگر موردی مشاهده شود به عنوان احتکار خودرو ضبط خواهد شد.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

8 نظر

  1. شهرداری محترم لطفا ماسه های ابتدای خیابان فرهنگ رویروی مدرسه غیر انتقاعی رو جمع کنید فکر کنم بعد پنج ماه خواسته ی زیادی نباشه هر چند نصفش رو لاستیک خودروها هنگام عبور با خود برده اند اتنظار نور برای این خیابان نداریم ولی حداقل میتونید با تمیز کردن این قسمت جلو حادثه را بگیرید.عجیبه با وجودی که پیمانکار دارید و ناظر هم خود مهندس های شهرداریه ولی هیچ اقدامی نمیشه .

  2. رسالت شورای شهر وترافیک وهمچنین اومدن هر رییس راهنمایی ورانندگی تو گراش شده بستن تقاطع ها .یه عده دارن تخلف میکنن وقانون رو دور میزنن دیگران چه تقصیری دارن باید فرهنگ ترافیک که توی پارکینگ قهقرایی جامونده درست بشه نه با بستن تقاطع ها.جلو دانشگاه که بستن روبروی خ عاشورا هم ببندن بقیه رو هم ببندن تا مردم برن چک چک یه دور بزنن وبعد برگردن …پلیس راهنمایی ورانندگی!!!!!!!!!!!!!!نه پلیس بستن تقاطع ها

  3. تا اتفاقی نیفتاده خوب هست .هرچه سریعتر روشنایی خیابان عاشورا را انجام بدید .کلا سمت اوز هم روشنایی کم هست .

  4. شما همه تقاطع‌ها ببندید ما میریم لار دور میزنیم بر میگردیم دیگه راضی میشین باید یه فکر اساسی کنید تا یکی کشته نده شما روشنایی خیابان عاشورا انجام نمیدین

  5. یکی از مشکلات جدی وجود مصالح و نخاله های ساختمانی در پیاده روها و خیابان ها است که نه مالکین خانه ها و نه شهرداری و نه راهنمایی و رانندگی اهمیت میدن

  6. بیشترین تخلف متأسفانه مربوط به رانندگان تاکسی تلفنی هست اگر شورای ترافیک یا اداره های ذیربط بدلیل محدودیت بودجه نمیتونن برای قسمتهای مختلف دوربین تهیه کنند، بنظر میاد اگر حداقل یکی خریداری بشه و به صورت دوره ای در قسمت های شلوغ شهر، محله ها و کوچه ها کار گذاشته بشه تا بتونه رانندگان متخلف رو شناسایی بکنه بازهم کمک کننده باشه. و یه نکته مهم اینکه چرا با وجود ممنوع بودن استفاده از موتورسیکلت قبل از اخذ گواهینامه رانندگی با این وسیله نقلیه ، به وفور در سطح شهر نوجوانان را در حال استفاده از موتور می‌بینیم؟؟؟ کاش مسئولین، افراد شناخته شده شهر که بچه ها از اونها الگو میگیرند یا حساب می برند و یا پدران محترم شروع می‌کردند به استفاده از دوچرخه و جا انداختن فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه. استفاده از دوچرخه نه تنها بی کلاسی و سبب کسر شان نیست بلکه نشانه درک و فهم بالای فرد از اهمیت سلامتی و لزوم رعایت بهداشت جسمی و روحی هست.

  7. بازم بستن تقاطع؟
    چرانمیفهمید که همین طولانی تر کردن مسیر به این حد،تو یه منطقه شلوغ خودش باعث تصادف میشه
    مثلا یکی بخواد بره کودکستان علی اصغر،بقول دوستان باید بره تا چک چک🙂 و برگرده.
    بنزین سهمیه ای هم که به لطف دولت بی تدبیروناامید،توباک خودروها دوامی نداره.
    عجب جلسات مفیدو نابی برگزار میکنید.دمتون گرم😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top