بستن

«آخرین نامه» در دستان فخری و گروه صبا

هفت‌برکه: علی فخری با گروه نمایش صبا به مراحل آخر تمرین نمایش «آخرین نامه» نزدیک می‌شوند. این نمایش قرار است در هفته‌های آینده به روی صحنه‌ی سینما فرهنگ گراش برود.

به گزارش هفت‌برکه، گروه صبا از تابستان ۹۹ تمرین نمایش «آخرین نامه» را به کارگردانی علی فخری در نگارخانه پردیس شروع کرد و از مدتی پیش، تمرین را در سالن سینما فرهنگ ادامه می‌دهد. نمایشنامه‌ی تحسین‌شده‌ی مهرداد کوروش‌نیا، درگیری مداوم و طنزآمیز چهار شخصیت متفاوت را در یک موقعیت جنگی در دوران دفاع مقدس به تصویر می‌کشد: یک مرد کرد، یک جوان گیلانی و یک نوجوان تهرانی. این نمایشنامه پیش از این اجراهای موفقی در ایران داشته است و جوایزی نیز از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرده است.

در اجرای متفاوتی که گروه صبا از این نمایشنامه در نظر دارد، نقش این چهار شخصیت را غلامرضا پورقائد، محمود علی‌پور، احسان شامحمدی و محمدمهدی خازنی‌پور ایفا می‌کنند. گروه صبا سعی کرده است نوآوری‌های جذابی در بازی‌ها، صحنه‌آرایی، موسیقی و دیگر عناصر نمایشی ایجاد کند. طراحی صحنه این نمایش کار مهسا طباطبایی است. علی شهریاری دستیار کارگردان و منشی صحنه نمایش است. مسعود غفوری به عنوان دراماتورژ و محمدکاظم محمودی به عنوان مشاور، گروه را همراهی می‌کند. علی مقتدری نیز مسئولیت تدارکات گروه را به عهده دارد. محمود علی‌پور علاوه بر بازیگری، وظیفه برنامه‌ریزی گروه را نیز به عهده دارد.

علی فخری، کارگردان شناخته‌شده‌ی تئاتر گراش، از درگیری ذهنی‌اش با این نمایشنامه از مدت‌ها پیش صحبت می‌کند: «از چند سال پیش دوست داشتم این نمایشنامه را کار کنم، اما هر بار به دلیلی عقب می‌افتاد. یکی از مسائل اصلی، انتخاب بازیگرها بود که با این که مجبور به تغییراتی هم شدیم، اما خوشبختانه بالاخره به نقطه‌ی مطلوبی رسیدم.»

فخری که پیش از این تجربه‌ی کارهای پیشروی تئاتر همچون «قهوه قجری»، «باغ آرزوها» و «کابوس سرخ» را در کارنامه دارد، درباره این اجرا هم می‌گوید: «من از تکرار خوشم نمی‌آید. دنبال نمایش‌هایی هستم که برای خودم و گروهم چالش ایجاد کند، و فکر می‌کنم همین مساله باعث می‌شود در ذهن مخاطبان هم این چالش ایجاد شود. نمایش آخرین نامه هم این خصوصیت را به بهترین وجه دارد، و نوع نگاهش به دفاع مقدس بسیار خاص و درگیرکننده است.» او می‌گوید امیدوار است این نمایش نیز بتواند قشرهای مختلفی از مخاطبان را جمع کند.

کارگردان سخت‌گیر گراشی که اکنون چند ماه است با گروهش به تمرین این نمایش مشغول است، زمان دقیقی را برای شروع اجرا اعلام نمی‌کند: «ما تمرین را در موقعیتی شروع کردیم که به خاطر کرونا، سینما و تئاتر تعطیل بود. اما خوشبختانه با بهتر شدن وضعیت و بازگشایی مجدد سینماها و تماشاخانه‌ها، امیدواریم این وضعیت حفظ شود تا بتوانیم در اواخر بهمن‌ماه نمایش را به روی صحنه ببریم.»

1 نظر

  1. استاد فخری کارشون بیسته همیشه. و خیلی خوشحالم که میتونم دلزدگی این روزها رو با اجرا و تماشای این کار، کمرنگش کنم.
    آقای پورقاءد و اصلا نشناختم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top